Actele normative aprobate în cadrul ședinței Guvernului României din 10 mai 2023

0

  1. PROIECTE DE LEGIPROIECT DE LEGEpentru ratificarea celui de-al doilea Protocol semnat la Bruxelles, la 6 decembrie 2022, de modificare a Convenţiei între România şi Marele Ducat de Luxemburg pentru evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit şi avere, semnată la Luxemburg la 14 decembrie 1993, aşa cum a fost modificată de Protocolul şi Protocolul adiţional semnate la Luxemburg la 4 octombrie 2011

Guvernul a aprobat proiectul de lege pentru ratificarea celui de-al doilea Protocol semnat la Bruxelles, la data de 6 decembrie 2022, de modificare a Convenției între România și Marele Ducat de Luxemburg pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit și avere, semnată la Luxemburg la 14 decembrie 1993, precum a fost modificată de Protocolul și Protocolul adițional semnate la Luxemburg, la data de 4 octombrie 2011.

Astfel, în vederea alinierii la recomandările OCDE privind erodarea bazei de impozitare și transferul profiturilor, articolul 25 din Convenție referitor la metodele de eliminare a dublei impuneri va fi eliminat și înlocuit cu articolele 2 și 3 ale acesteia.

Proiectul de lege va fi transmis spre aprobare Parlamentului României.

  • PROIECT DE LEGEpentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii

Proiectul de lege prevede modificarea modului de calcul al contribuției clawback. Contribuția clawback este o obligație de plată care revine trimestrial deținătorilor autorizațiilor de punere pe piață a medicamentelor, instituită prin Ordonanța de Urgență nr. 77/2011 (privind stabilirea unor contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii).

Potrivit actului normativ, începând cu trimestrul III al anului 2023 contribuția trimestrială se va calcula diferențiat doar pentru două tipuri de medicamente, față de trei în prezent.

Astfel, atât pentru medicamentele produse pe o linie de fabricație din România, cât și pentru cele produse în alte state membre din Uniunea Europeană, se va aplica un regim unitar în funcție de clasificarea medicamentului și nu de statul de proveniență al acestuia, iar contribuția trimestrială va fi diferențiată astfel:

  • pentru medicamentele de tip I  se menține procentul actual aferent contribuției datorate de 25%;
  • pentru medicamente de tip II  se propune un procent aferent contribuției datorate de 15%.

Măsura vizează deopotrivă menținerea unui mediu favorabil punerii pe piață a medicamentelor cu impact pozitiv în aprovizionarea adecvată și continuă cu produse farmaceutice a populației, cât şi eliminarea riscului declanșării unei acțiuni în constatarea neîndeplinirii de către țara noastră a obligațiilor de stat membru al Uniunii Europene.

Comunicatul CNAS: https://bit.ly/44Q8P5e

  • PROIECT DE LEGE pentru ratificarea Acordului între Guvernul României şi Guvernul Statului Kuweit privind cooperarea în domeniul militar, semnat la București, la 7 decembrie 2022

Acordul vizează cooperarea în domeniul militar între Guvernul României și Guvernul Statului Kuweit, în concordanță cu legislațiile naționale și cu obligațiile internaționale asumate de către ambele state, pe baza principiilor egalității, reciprocității și interesului reciproc.

Prin încheierea acestui Acord sunt consolidate eforturile de intensificare a dialogului politic și de extindere a cooperării cu statele din Orientul Mijlociu, în consonanță cu politice NATO și cu cele ale Uniunii Europene.

Principalele domenii de cooperare prevăzute de Acord sunt: cunoașterea legislației și reglementărilor interne și internaționale privind apărarea națională; planificarea și implementarea bugetului apărării; pregătirea personalului militar și civil; organizarea și funcționarea sistemelor de transmisiuni în cadrul diferitelor categorii de forțe ale armatei; logistică, domeniul medical, istorie militară și arhive, geografie și topografie militară, activități militare culturale și sportive.

  • PROIECT DE LEGE pentru modificarea şi completarea Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri respectarea cordurilor- cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional

Actul normativ a fost inițiat de către Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare (CNCAN) pentru a răspunde provocărilor tot mai crescute cu care se confruntă și care sunt strâns legate de evoluția sectorului nuclear românesc.

Proiectul de lege vizează creșterea și consolidarea capabilităților Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare (CNCAN) pentru a asigura îndeplinirea integrală a funcțiilor de reglementare, autorizare și control în domeniul nuclear, ținând cont de obiectivele angajate de Guvern pentru extinderea programului nuclear.

Realizarea obiectivelor la termenele precizate presupune un volum foarte mare de activități complexe, atât din partea solicitanților de autorizație cât şi din partea personalului CNCAN, care efectuează evaluări de securitate nucleară și inspecții tehnice de specialitate. În acest context, în perioada imediat următoare, vor fi necesare resurse financiare și umane adecvate la nivelul CNCAN.

De asemenea, modificările introduse prin actul normativ contribuie la îmbunătățirea cadrului de reglementare pentru instalațiile nucleare, ținând cont de experiența de reglementare, autorizare și control, de legislația și standardele internaționale și de experiența de exploatare din domeniul nuclear.

Competența CNCAN ca autoritate de reglementare și control sunt esențiale pentru implementarea cu succes a programului nuclear național, astfel fiind absolut necesară suplimentarea resurselor CNCAN în mod proporțional cu volumul de muncă și complexitatea noilor proiecte din domeniul nuclear. Astfel, sunt necesare atât o suplimentare a structurii organizaționale, pentru gestionarea în bune condiții a proceselor de autorizare și control pentru noile proiecte de instalații nucleare, inclusiv reactoarele mici de tip modular (SMR), cât și asigurarea unui nivel corespunzător de salarizare pentru personalul CNCAN. De asemenea, este necesară asigurarea resurselor financiare suficiente la nivelul instituției, în vederea îndeplinirii adecvate a atribuțiilor şi responsabilităților de reglementare, autorizare și control.

Prin adoptarea proiectului de lege se vor asigura condițiile de bază pentru funcţionarea CNCAN, astfel încât să poată fi îndeplinite corespunzător activitățile de reglementare, autorizare și control, în conformitate cu convențiile internaționale, directivele europene și standardele aplicabile.

  1. ORDONANȚE DE URGENȚĂORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea şi completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie, suportat parțial din fonduri externe nerambursabile

Actul normativ aduce o serie de clarificări în ceea ce privește măsurile pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie, pentru a se asigura acces la sprijin și un tratament egal tuturor potențialilor beneficiari eligibili.

Astfel, actul normativ modifică și completează prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 166/2022, pentru eficientizarea utilizării sprijinului acordat persoanelor vulnerabile pentru compensarea prețurilor la energie.

 Una dintre modificările aduse OUG nr. 166/2022 vizează completarea tipurilor de energie care fac obiectul sprijinului temporar aferent anului 2023. Astfel, pe lângă formele de energie compensate în acest moment, butanul, rumegușul, cărbunele, brichetele sau alți combustibili lichizi sau solizi, pe lângă energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.

Documentele justificative prin care se face dovada datoriilor față de furnizorii de energie pot să cuprindă datorii restante începând cu 1 februarie 2022, cu condiția ca factura să fie emisă după data de 1 ianuarie 2023. Mai mult, se elimină trimiterile la sezonul rece 2022 – 2023, pentru ca prima tranșă de 700 de lei să fie utilizată până la 27 decembrie 2023, față de 30 iunie 2023, cum era până la acest moment.

De asemenea, pentru identificarea corectă a furnizorilor de lemn de foc, este necesară interogarea de către Compania Naţională „Poşta Română“ – S.A a Registrului naţional al administratorilor de păduri şi al ocoalelor silvice, registru în care se regăsesc ocoalele silvice de stat și private și alte entități care au dreptul să comercializeze lemn de foc către populație.

Totodată, se introducere prevederea privind anularea cardului și sistarea plăților către beneficiarii de sprijin, în cazul în care se constată că la momentul acordării sprijinului beneficiarul nu era eligibil pentru primirea sprijinului.

Plățile pentru datoriile față de furnizorii de energie nu pot include penalități sau alte daune/interese pentru plata cu întârziere a cheltuielilor cu energia, aceste cheltuieli fiind în sarcina beneficiarului de sprijin.

Furnizorii de lemn de foc care utilizează pentru decontare prin orice modalitate sprijinul acordat din fonduri externe nerambursabile au obligaţia ca la încheierea protocolului încheiat cu Compania Naţională „Poşta Română“ – S.A să facă dovada că au dreptul legal să comercializeze material lemnos către populație.

  • ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea şi completarea Ordonanței Guvernului nr.13/2017 privind aprobarea participării României la Programul pentru școli al Uniunii Europene

Actul normativ modifică și completează Ordonanța Guvernului nr. 13/2017 privind aprobarea participării României la Programul pentru școli al Uniunii Europene. Acesta pune în practică prevederile regulamentelor europene pentru fructele și legumele destinate școlilor și pentru laptele destinat școlilor, pentru perioada 1 august 2023 – 31 iulie 2029.

Prin acest act normativ se instituie măsurile prevăzute de noile reglementări europene, astfel încât să se asigure continuarea participării României la Programul pentru școli al Uniunii Europene, pentru exercițiul financiar din perioada 1 august 2023 -31 iulie 2029.

În acest fel, va continua distribuirea de fructe şi/sau legume proaspete, lapte natural de consum şi/sau produse lactate fără adaos de lapte praf și de panificație pentru preșcolari și elevi.

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale estimează că, la începerea anului școlar 2023-2024, vor beneficia de produsele distribuite prin Program circa 1,9 milioane de preșcolari și elevi.

Bugetul anual pentru implementarea Programului se stabilește prin hotărâre a Guvernului, ca urmare a repartizărilor definitive ale ajutorului financiar Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) pentru fiecare an şcolar, prin decizie a Comisiei Europene.

Pentru România, repartizările orientative ale ajutoarelor din partea Uniunii, pe an școlar, în perioada 1 august 2023-31 iulie 2029, potrivit Deciziei (UE) 2023/106 sunt:

– pentru fructele și legumele destinate școlilor: 6.178.236  euro; 

 -pentru laptele destinat școlilor:11.303.390 euro.

Componenta produselor de panificație este susținută numai din bugetul național.

  1. HOTĂRÂRI DE GUVERNHOTĂRÂRE DE GUVERNpentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr.1571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat

Prin actul normativ se modifică și se completează unele prevederi din cadrul general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic, după cum urmează:

– modificarea definiției berbecului/ţapului cu certificat de origine, în sensul stabilirii vârstei maxime de 8 ani, astfel încât să se asigure atingerea nivelului optim al potențialului productiv al animalului;

– extinderea perioadei de depunere a cererilor de plată, fără penalități, de la 15 mai la 31 mai 2023, prin modificarea și completarea corespunzătoare a prevederilor art. 6. Această modificare a perioadei de depunere a cererilor de plată se impune datorită faptului că este primul an de implementare a unei politici noi, în care se aplică noi scheme de sprijin pentru care fermierii trebuie să opteze și să se asigure că va fi posibilă implementarea formelor de sprijin. Aceste măsuri vizează și fermierii înregistrați în sistemul de agricultură ecologică, iar prezentele modificări sunt necesare în egală măsură și personalului APIA pentru înregistrarea la timp a tuturor solicitanților și a documentelor aferente în sistemul informatic;

– corectarea unor termeni, conform literaturii de specialitate, în tot cuprinsul hotărârii.

Astfel, în urma adoptării actului normativ, vor fi modificate și adaptate corespunzător legislația secundară, ghidurile și procedurile de implementare, precum și aplicațiile informatice integrate la nivelul APIA.

Menționăm că amendamentele aduse actului normativ vizează clarificarea unor prevederi, în vederea aplicării unitare de către instituțiile abilitate și de către fermieri.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERNprivind aprobarea Strategiei naționale pentru sport pentru perioada 2023-2032

„Strategia Națională pentru Sport 2023-2032”,aprobată astăzi de Executiv,poziționează sportul ca prioritate națională și stabilește viziunea de dezvoltare și direcțiile majore pentru următorii 10 ani. Documentul stabilește viziunea de dezvoltare și direcțiile majore, având ca funcție principală direcționarea și coagularea tuturor eforturilor, resurselor și acțiunilor întreprinse într-o direcție coerentă, care să poziționeze sportul ca o prioritate națională.

Pilonii de dezvoltare ai Strategiei Naționale pentru Sport sunt sportul comunitar, sportul în educație și sportul de performanță. Printre cele 70 de Obiective Strategice pentru Sportul din România, care trebuie implementate în decurs de 10 ani se află:

  • Prioritizarea sporturilor olimpice de tradiție, care au adus performanțe României
  • Crearea unui sistem sportiv piramidal transparent, predictibil, axat în special pe aceste sporturi prioritare 
  • Descentralizarea structurilor și bazelor sportive din structurile de stat
  • Finanțarea federațiilor prioritare în baza unor strategii pe termen lung, cu obiective finale la Jocuri Olimpice și Paralimpice, dar și cu obiective intermediare
  • Crearea unui sistem în care sportivii de performanță să se poată antrena în cele mai bune condiții, cu accent pe conceptul de pregătire centralizată controlată, construit în jurul unor centre regionale de excelență sau olimpice
  • Strategia de infrastructură, care să se axeze tot pe ideea dezvoltării sporturilor prioritare
  • Investiții prin programe guvernamentale pentru crearea de noi activități, pentru a da viață bazelor sportive
  • Noua Lege a Sportului, care să vină în sprijinul dezvoltării sporturilor și să asigure stabilitate
  • HOTĂRÂRE DE GUVERNprivind actualizarea valorii de inventar, a adresei poștale şi modificarea datelor tehnice ale unui imobil aflat în domeniul public al statului şi în administrarea Ministerului Sportului prin Clubul Sportiv Botoșani, cuprins în Anexa nr. 30 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006, pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului precum şi trecerea acestuia în domeniul public al Municipiului Botoșani, Judeţul Botoșani

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERN privind modificarea alineatului (2) al articolului 19 din anexa nr.1 la Hotărârea Guvernului nr. 643/2011 pentru aprobarea Condiţiilor de închiriere de către Compania Naţională de Căi Ferate C.F.R. – S.A. a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi gestionarea acestora

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERNpentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenţi obiectivului de investiţii ,,Pod peste Prut la Ungheni”, România -Judeţul Iaşi, Republica Moldova – Raionul Ungheni

Actul normativ aprobă indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Pod peste Prut la Ungheni”, România- județul Iași, Republica Moldova – Raionul Ungheni, parte din Autostrada Unirii – A8.

Podul peste Prut de la Ungheni va fi primul pod cu 4 benzi între România și Republica Moldova, costul investiției fiind de 198,21de milioane lei, fonduri europene din Programul CEF – Connecting Europe Facility 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Podul, care include și vama rutieră, va avea o lungime de 260 de metri și va realiza legătura între Autostrada lași – Ungheni și zona de frontieră cu Republica Moldova și Durata execuției este stabilită la 24 de luni.

Noul pod va contribui la dezvoltarea conexiunilor rutiere cu Republica Moldova, respectiv la conectivitatea Republicii Moldova la rețeaua europeană de transport TEN-T, dar și la fluidizarea traficului și optimizarea fluxului de transport, eliminarea blocajelor din punctele de trecere a frontierei.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERNpentru reaprobarea indicatorilor tehnico – economici ai obiectivului de investiții “Dezvoltarea Portului Tulcea – Etapa I”

Valoarea investiției era de 64.246.211 lei. Creșterea prețurilor la materialele de construcții, cât și izbucnirea războiului și imposibilitatea procurării unor materiale din Ucraina, au condus la imposibilitatea executării contractelor de execuție a lucrărilor. În anul 2022 studiul de fezabilitate a fost revizuit, fapt ce a condus la necesitatea reaprobării indicatorilor tehnico-economici. Noua valoare de investiții este de 109.897.493 lei. Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fondurile de coeziune alocate prin programele operaționale POIM 2014-2020 și PT 2021-2027.

Conform art. 42 alin.(2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, reaprobarea documentației tehnico-economice aferente proiectelor de investiții noi, care se finanțează din fonduri publice se face de către Guvern pentru valori mai mari de 100 milioane lei.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERNpentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenţi obiectivului de investiții ,,Acces Rutier Complementar Descărcare A3 Azuga – Buşteni”, judeţul Prahova

Prin acest act normativ se aprobă realizarea unui sector de drum omogen, în lungime de 9,4 km, necesar descongestionării circulației din zonele centrale ale oraşelorBuşteni şi Azuga. Pentru realizarea investiției, în valoare totală de peste 838,28 milioane lei, a fost încheiat un Acord de parteneriat între CNAIR și Consiliul Județean Prahova.

Finanțarea obiectivului se va realiza din fonduri externe nerambursabile, prin Programul operațional Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, precum și din alte surse legal constituite.

Realizarea obiectivului, care are prevăzută o durată de execuție de 36 de luni, va conduce la scoaterea traficului greu și de tranzit din interiorul orașului, asigurând dezvoltarea infrastructurii rutiere de transport, reducerea timpilor de parcurs, reducerea costului accidentelor și reducerea costului pentru prevenirea poluării mediului.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERNpentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenți obiectivului de investiţii ,,Acces Rutier Complementar Descărcare A3 Comarnic”, judeţul Prahova

Prin acest act normativ se aprobă realizarea unui traseu complementar, la ieșirea din localitatea Breaza, în lungime de 5,8 km. Pentru realizarea investiției, în valoare totală de peste 341 milioane lei, a fost încheiat un acord între CNAIR și Consiliul Județean Prahova. Finanțarea obiectivului se va realiza din fonduri externe nerambursabile, prin Programul operațional Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, precum și din alte surse legal constituite.

Durata de execuție a obiectivului este de 2 ani.

Realizarea obiectivului va conduce la scoaterea traficului greu și de tranzit din interiorul orașului, asigurând dezvoltarea infrastructurii rutiere de transport, reducerea timpilor de parcurs, reducerea costului accidentelor și reducerea costului pentru prevenirea poluării mediului.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERNprivind suplimentarea pe anul 2023 a sumei prevăzute ca justă despăgubire aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 791/2020 privind declanşarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Drum Expres Craiova-Piteşti şi legăturile la drumurile existente”, tronsonul 3, aflate pe raza localităţilor Valea Mare, Priseaca, Scorniceşti, Optaşi-Măgura, Tătuleşti, Coloneşti şi Bărăşti din judeţul Olt, precum şi modificarea şi completarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 791/2020

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  1. HOTĂRÂRE DE GUVERNprivind suplimentarea pe anul 2023 a sumei prevăzute ca justă despăgubire aprobate prin Hotărârea nr. 404/2020 privind declanşarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional”Autostrada de centură Bucureşti, sector Centura Nord km 0+000-km 52+770″, pe raza localităţilorAfumaţi, Corbeanca, Dragomireşti-Vale şi Glina din judeţul Ilfov şi Joiţa din judeţul Giurgiu, precum şi modificarea şi completarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 404/2020

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  1. HOTĂRÂRE DE GUVERNpentru aprobarea Programului manifestărilor prilejuite de Ziua Eroilor – 25 mai 2023

Guvernul a aprobat Programul manifestărilor prilejuite de Ziua Eroilor, marcată în acest an în data de 25 mai. Programul include manifestări comemorative organizate în București, în țară și peste hotare.

Ministerul Apărării Naţionale va organiza ceremonii la Mormântul Ostașului Necunoscut, Monumentul eroilor militari căzuți în misiune în teatrele de operații şi pe teritoriul României, Cimitirul Militar Ghencea, Cimitirul Israelit „Filantropia“, Monumentul Eroilor Patriei şi Cimitirul Eroilor Revoluției.

Ministerul Afacerilor Interne va organiza ceremonii la Parcela eroilor de pe D.N.1, Monumentul Ultimului Străjer al Capitalei, Monumentul Eroilor Jandarmi din Parcul Cișmigiu şi Monumentul Pompierilor din curtea bisericii Sfântul Gheorghe – Plevna.

În ţară, autorităţile administrației publice locale organizează în ziua de 25 mai, cu sprijinul şi participarea garnizoanelor militare, unităților de învățământ, cultelor religioase, asociațiilor de veterani şi al altor organizații neguvernamentale, ceremonii de depuneri de coroane şi jerbe de flori, precum şi programe proprii de comemorare a eroilor României, în principal la marile mausolee ale eroilor, precum şi la cimitirele de onoare și monumente de război.

Pe plan extern, reprezentanțele diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate vor organiza acțiuni de cinstire a memoriei eroilor români căzuți şi înhumați pe teritoriul altor state.

Sumele necesare punerii în aplicare a Programului manifestărilor prilejuite de Ziua Eroilor vor fi asigurate de la bugetul de stat, prin bugetele aprobate ale instituțiilor publice centrale şi locale implicate în implementarea acestor măsuri pentru desfășurarea manifestărilor prevăzute.

  1. HOTĂRÂRE DE GUVERNprivind aprobarea unor modificări în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului aflate în administrarea Ministerului Apărării Naţionale, situate în județele Constanţa, Alba, Sibiu, Giurgiu, Călărași, Hunedoara şi municipiul Bucureşti, şi modificarea anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  1. HOTĂRÂRE DE GUVERNprivind aprobarea unor modificări în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului aflate în administrarea Ministerului Apărării Naţionale, trecerea unor părţi de imobile aflate în administrarea Ministerului Apărării Naţionale, constituite din construcții şi amenajări la terenuri, situate în județele Alba, Prahova, Constanţa, Cluj, Buzău, Tulcea, Sibiu şi municipiul Bucureşti din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, în vederea scoaterii din funcţiune şi casării, şi modificarea anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  1. HOTĂRÂRE DE GUVERNprivind actualizarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, precum şi pentru trecerea unor construcţii aflate în administrarea Ministerului Afacerilor Interne – Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Mihail Grigore Sturdza” al JudeţuluiIaşi din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, , în vederea scoaterii din funcţiune, casării şi valorificării

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  1. HOTĂRÂRE DE GUVERNprivind actualizarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, precum şi pentru trecerea unei construcţii aflate în administrarea Ministerului Afacerilor Interne – Centrul Medical de Diagnostic şi Tratament Ambulatoriu ,,Dr. Nicolae Kretzulescu”, din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, în vederea scoaterii din funcţiune, casării şi valorificării

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  1. HOTĂRÂRE DE GUVERNpentru actualizarea inventarului centralizat al bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului, ca urmare a modificării valorii de inventar şi schimbării unității de administrare pentru o parte din imobilul aflat în domeniul public al statului şi administrarea Ministerului Afacerilor Interne -Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  1. HOTĂRÂRE DE GUVERNprivind actualizarea valorii de inventar, caracteristicilor tehnice şi a adresei poştale ale imobilului identificat cu nr. MF 38282, ca urmare a reevaluării şi a înscrierii în cartea funciară, şi trecerea din domeniul public în domeniul privat al statului a construcțiilor aflate în administrarea Ministerului Educației prin Inspectoratul ȘcolarJudețean Vrancea, Palatul Copiilor Focşani şi Clubul Copiilor Mărăşeşti, pentru scoaterea din funcțiune în vederea demolării

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  1. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea amendamentului convenit prin schimb de scrisori semnate la Bucureşti la 18 ianuarie 2023 şi la Bruxelles la 21 martie 2023 între Guvernul României şi Banca lnternaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, la Acordul de împrumut (finanţareadiţională pentru Proiectul privind controlul integrat al poluării cu nutrienţi) dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Washington la 14 aprilie 2016

Acordul de împrumut, în valoare de 48 de milioane de euro, vizează realizarea cerințelor Directivei Uniunii Europene a nitraților la nivel național.

Prin actul aprobat se extinde cu 6 luni data-limită de tragere a sumelor din cadrul împrumutului, de la 30 iunie 2023 până la data de 31 decembrie 2023.

În prezent, pentru toate cele 86 de obiective de investiții incluse în Proiect au fost aprobați indicatorii tehnico-economici, au fost semnate contractele de finanțare cu beneficiarii și contractele de lucrări de construcții. Însă mai sunt 28 de investiții deja finalizate sau în curs de finalizare pentru care recepția finală nu poate fi realizată până la data de 30 iunie 2023. Suma trasă până în prezent este de 42,74 milioane de euro (circa 89% din împrumut), iar suma angajată, 97,6%.

  1. HOTĂRÂRE DE GUVERN privind aprobarea celui de-al doilea amendament convenit între Guvernul României şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare prin scrisoarea semnată la Bucureşti la 5 aprilie 2023, la Scrisoarea de înţelegere privind avansul pentru pregătirea Proiectului de dezvoltare propus, “Cartierul pentru justiţie”, dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnată la Bruxelles la 30 mai 2019 şi la Bucureşti la 6 iunie 2019

Actul normativ prevede extinderea datei de refinanțare a avansului pentru construirea Proiectului de dezvoltare “Cartierul pentru justiție”de la data de 30 mai 2023 la 30 noiembrie 2025, respectiv cu 30 luni.

Totodată, introduce unele măsuri, acțiuni și raportări privind protecția mediului și standardele sociale și de mediu ale Băncii.

Amendamentul convenit cu BIRD introduce și unele prevederi referitoare la:

-elaborarea unui sistem de monitorizare, raportare, și evaluare a impactului asupra mediului și social,

– sprijin pentru mobilizare și consultări publice pe durata pregătirii Cartierului pentru justiție,

– întărirea capacităţii UIP și a MJ de a analiza actele administrative și normative legate de pregătirea Cartierului pentru justiție, și de a revizui și elabora documentația administrativă propedeutică implementării instrumentelor de salvgardare

Modificările introduse prin acest act normativ nu majorează obligațiile financiare asumate faţă de BIRD.

Informații suplimentare: În baza Acordului de principiu al Guvernului, în anul 2018 a fost solicitat BIRD sprijin financiar pentru proiectul de dezvoltare Cartierul pentru justiție, al cărui cost era estimat la acea data, la 218 milioane EUR. Dată fiind complexitatea ridicată a activităților de pregătire și durata acestora, s-a concluzionat că cea mai bună opțiune la acel moment o constituie finanțarea etapelor preliminare demarării proiectului propriu-zis prin accesarea unui împrumut de tip avans. Avansul, în valoare de 2,5 milioane USD, a fost contractat în 2019 și acoperă, în principal, activități de pregătire a proiectului și de elaborare a studiilor aferente.

Întârzierile înregistrate în implementarea activităților, independente de Ministerul Justiției, care implementează proiectul, au condus la necesitatea unei noi extinderii a datei de refinanțare a avansului.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERN privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr.1204/2022 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea Băncii de Investiţii şi Dezvoltare – S.A.

Actul normativ aduce o serie de modificări ale condițiilor de constituire, organizare şi funcţionare a Băncii de Investiții și Dezvoltare.

Astfel, mandatul primilor membri ai Consiliului de supraveghere şi al Directoratului nu poate depăși 2 ani şi nu poate fi reînnoit.

Având în vedere eliminarea etapei de autorizare a băncii de către BNR, este revizuită structura de remunerare a organelor statutare prin eliminarea componentei variabile (prima de succes), aceștia urmând să fie remunerați printr-o indemnizație fixă lunară conform contractului de mandat, după înregistrarea băncii la Registrul comerțului, asigurată din fondurile proprii ale BID, neavând impact asupra bugetului de stat;

Se elimină referințele la OUG nr. 99/2006 privind instituțiile de credit şi adecvarea capitalului, din cuprinsul prevederilor referitoare la organele de conducere, referințele respective fiind înlocuite cu trimiteri la Legea nr. 207/2022 (ca act primar) şi la reglementările specifice băncilor de dezvoltare emise de Banca Naţională a României în aplicarea prevederilor Legii nr. 207/2022.

Nominalizarea primilor membri al organelor de conducere se va face de către Ministerul Finanțelor prin ordin al ministrului finanțelor.

Prevederile privind procedura de numire a primilor membri ai organelor statutare se flexibilizează, în scopul reducerii perioadei de selecție și respectării angajamentelor de înregistrare a băncii la Registrul comerțului în trimestrul II 2023.

În aplicarea art. 15 din Legea nr. 207/2022, diferența de capital social subscris şi nevărsat la constituirea băncii se varsă în două tranşe anuale până la 31 decembrie 2024.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERN privind numirea vicepreşedintelui Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor

Prin această hotărârese reînvestește în funcția de vicepreședinte al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, cu rang de subsecretar de stat, domnul Constantin Ilie Aprodupentru un mandat de 4 ani.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERNprivind modificarea anexei nr. 35 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERNprivind stabilirea numărului maxim de posturi pentru Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERNprivind actualizarea datelor de identificare şi a valorilor de inventar ale unor imobile aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Penitenciarului Focşani din subordinea Administrației Naționale a Penitenciarelor

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERNprivind actualizarea valorii de inventar, modificarea descrierii tehnice şi a adresei unor bunuri imobile aparţinând domeniului public al statului aflate în administrarea Administraţiei Naţionale “Apele Române”, prin administraţiilebazinale de apă, instituţie publică aflată în coordonarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, ca urmare a reevaluării şi a înscrierii în cartea funciară

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERNprivind actualizarea denumirii, a caracteristicilor tehnice şi scoaterea unor bunuri mobile din inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor – Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva, ca urmare a decesului

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERNpentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli aferent activității de privatizare al Ministerului Energiei pe anul 2023

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  • HOTĂRÂRE DE GUVERNpentru modificarea anexei nr. 2 a Hotărârii Guvernului nr. 552/2018 privind aprobarea amplasamentului şi declanşarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată situate în coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Lucrări pentru punerea în funcţiune a capacităţii finale de producţie de 8.500 mii tone/an lignit la cariera Jilţ Sud”

Hotărârea de Guvern a fost aprobată.

  1. MEMORANDUMURIMEMORANDUM cu tema:Aprobarea negocierii Acordului de împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, în valoare de 100 mil. EUR, pentru susţinerea proiectului privind Consolidarea bazelor pentru îmbunătăţirea furnizării serviciilor judiciare şi a semnării acestuia şi acordarea împuternicirii de semnare ministrului finanţelor

Împrumutul va sprijini acțiuni incluse în Strategia de dezvoltare a sistemului judiciar 2022-2025, precum și în planul de acțiune aferent acesteia, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 436/2022.

Proiectul privind Consolidarea bazelor pentru îmbunătățirea furnizării serviciilor judiciare se va implementa pe o perioadă de 7 ani, data limită de tragere a împrumutului fiind convenită la 31 decembrie 2030.

Proiectul va avea următoarele componente:

Componenta 1 – Îmbunătățirea accesului la serviciile judiciare

Componenta 2 – Îmbunătățirea gestionării resurselor sistemului judiciar

Componenta 3 – Managementul proiectului

Componenta 4 – Răspunsul contingent în caz de urgență

Proiectul va fi implementat de Ministerul Justiției, prin Unitatea de Management a Proiectului (UMP), numită Direcția de Implementare a Proiectelor Finanțate din Împrumuturi Externe (DIPFIE). După semnare, Acordul de împrumut rezultat în urma negocierii va fi ratificat prin lege.

Informații de background: Acordul de principiu privind contractarea unui împrumut de la BIRD, în valoare de aprox. 100 mil. EUR, pentru susținerea realizării unui proiect cuprinzând transformarea digitală a sistemului judiciar, dezvoltarea „Cartierului pentru Justiție” și continuarea investițiilor în infrastructura instanțelor a fost aprobat de Executiv, printr-un memorandum, în ședința din 16 iunie 2022. Pe parcursul pregătirii proiectului/împrumutului a fost actualizată denumirea acestuia, pentru a fi în linie cu activitățile și componentele incluse în proiect, astfel încât denumirea finală este: Consolidarea bazelor pentru îmbunătăţirea furnizării serviciilor judiciare.

  • MEMORANDUMcu tema: Aprobarea negocierii şi semnării Acordului între Guvernul României şi Guvernul Republicii Coreea privind cooperarea în domeniul apărării

Actul normativ a fost aprobat.

  • MEMORANDUM cu tema: Aprobarea Programului Naţional de Reformă 2023

Actul normativ a fost aprobat.

  • MEMORANDUM cu tema: Aprobarea semnării Declarației de aderare la inițiativa europeană ”1+Million Genomes” de către dl.Sebastian-Ioan Burduja, ministrul cercetării, inovării și digitalizării

Actul normativ a fost aprobat.

  • MEMORANDUM cu tema:Modificarea Memorandumului cu tema Aprobarea prelungirii perioadei de implementare pentru o serie de proiecte finanţate prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM 2014-2020) – nr. 20D/161 din data de 15.02.2023

Actul normativ modifică memorandumul aprobat de executiv în luna februarie 2023, ce prevede aprobarea prelungirii perioadei de implementare pentru o serie de proiecte finanțate prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM 2014-2020).

Astfel, actul normativ prevede ca proiectele care nu au fost finalizate până în prezent și pentru care timpul rămas până la 30 iunie 2023 (termenul de implementare a proiectului) nu este suficient pentru rezolvarea unor impedimente care nu ţin de lipsa de diligenţă a beneficiarului sau a contractorului (avize CNCAN sau contestații proceduri de atribuire), să beneficieze de o prelungire a termenului de implementare până la data de 31 decembrie 2023, în condiţiile în care se prezintă justificări pertinente.

Măsura vine în sprijinul beneficiarilor și este necesară pentru evitarea riscului dezangajării sumelor alocate acestor proiecte la sfârșitul perioadei de implementare și pierderea sumelor la nivelul programului.

Informații suplimentare: În cadrul apelului POIM/819/9/1/Consolidarea capacității de gestionare a crizei sanitare COVID-19 prin care au fost finanțate măsuri ce au vizat dotarea unităților sanitare publice cu echipamente și aparatură medicală, dispozitive medicale și de protecție medicală, au fost contractate 282 proiecte, în valoare de 887 milioane euro, gradul de absorbție fiind sub nivelul alocării, respectiv aprox. 60,20% pentru unitățile sanitare publice.

Pentru realocarea sumelor rămase neutilizate pentru o serie de proiecte finanțate prin POIM 2014-2020, prin grija autorității de management, către alte intervenții, cu reanalizarea indicatorilor de program, în data de 13.02.2023 Executivul a aprobat, printr-un memorandum, prelungirea până la 30 iunie 2023 a proiectelor derulate prin POIM 2014-2020 a căror perioadă de implementare expira la 31 martie 2023.

  • NOTENOTĂ privind transmiterea unei cereri către Consiliul JudeţeanNeamţ, judeţul Neamţ, în scopul adoptării de către acesta a unei hotărâri privind trecerea unui imobil din domeniul public al JudeţuluiNeamţ în domeniulpublic al statului, în vederea dării în administrarea Ministerului Afacerilor Interne -Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Petrodava” al judeţuluiNeamţ (U.M. 0274), în vederea construirii unui sediu în care să funcţioneze subunitatea de pompieri din comuna Dragomireşti, localitatea Vad

Guvernul a luat act de această notă.

  • PUNCTE DE VEDEREPUNCT DE VEDERE cu privire la 9inițiative legislative
  • INFORMĂRIINFORMARE privind situația proiectelor de lege iniţiate de Guvern în perioada 1 ianuarie – 9 mai 2023

Guvernul a luat act de această informare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *