Sondaj tbi bank: 6 din 10 români alocă sub 700 de lei pentru cadourile de Crăciun. Bugetele sunt similare anului trecut, deși prețurile sunt mai mari cu până la 30%

Românii sunt mai chibzuiți în cheltuielile de Crăciun și pregătesc cadouri mai puține sau cu valoare mai mică sub brad, pe fondul incertitudinilor de la finalul anului. 6 din 10 români au alocat cel mult 700 de lei pentru cadouri, iar pentru 84% dintre respondenți, bugetul este similar sau chiar mai mic decât anul trecut, potrivit unui sondaj realizat la inițiativa tbi bank la nivel național, pe un eșantion de 1.171 respondenți. Reducerea sau stagnarea bugetelor apare în contextul în care 8 din 10 români au observat că prețurile produselor pe care intenționează să le ofere cadou sunt cu până la 30% mai mari decât în 2023.
La polul opus, peste 33% dintre respondenți au alocat un buget între 700 și 1.000 de lei pentru cadourile de Crăciun, în timp ce 9% au depășit pragul de 1.500 de lei. Cu toate acestea, doar 16% dintre respondenți spun că au alocat un buget mai mare în acest an față de anul trecut, mai arată sondajul tbi bank.
„Crăciunul este cu adevărat un moment cu totul special, când petrecem clipe plăcute și relaxante alături de cei apropiați la finalul unui an obositor. Când vorbim însă de achiziția de cadouri, să nu uităm că ne aflăm într-un context social și economic marcat de tensiuni. Dincolo de atenția la cheltuieli, vedem că mulți se limitează la bugetul disponibil din salariu, din eventuale prime și din economii sau caută soluții alternative de plată cum sunt cele BuyNow, PayLater, cu rate fără dobândă, semn că preferă o abordare mai prudentă decât în alți ani”, spune Ionuț Sabadac, VP Merchant Solutions, tbi.
79% dintre respondenți spun că au planificat din timp cumpărăturile pentru cadourile de Crăciun, iar o parte au profitat inclusiv de reducerile de Black Friday pentru produsele pe care le vor pune sub brad, reducând astfel o parte din presiunea pe bugetul lunii decembrie. Aproximativ 42% dintre respondenți pregătesc 2-3 cadouri anul acesta, iar 32% au avut 4-5 cadouri pe lista de cumpărături. Cele mai căutate produse sunt cele de fashion (40,8%), beauty (38,8%), jucării (29,4%), electronice (24,2%) și home&deco (20,7%), mai arată sondajul tbi bank. Cadourile sunt alese în funcție de preferințele specifice ale persoanelor care le vor primi, spun aproape 9 din 10 respondenți, restul preferând cadouri universale care s-ar potrivit oricui.
Sondajul tbi bank a analizat obiceiurile și preferințele consumatorilor în perioada Crăciunului și a fost desfășurat în octombrie 2024, la nivel național, prin platforma iVox, pe un eșantion total de 1.171 utilizatori de internet din România. Peste 48% dintre participanți sunt de sex feminin, iar aproape 39% au un venit net mai mare de 5.000 de lei.
Despre tbibank
tbibank este o bancă challenger din Europa de Sud-Est și lider regional în domeniul soluțiilor de plată alternative, îmbinând serviciile de finanțare și cele de shopping pentru a răspunde nevoilor actuale și tendințelor viitoare de consum ale clienților. Activă în Bulgaria, România, Grecia, Germania și Lituania, tbibank susține comercianții să-și crească vânzările și consumatorii să acceseze servicii financiare inovatoare, într-o experiență digitală simplă și rapidă. Prin diverse canale digitale și parteneriate de încredere cu peste 26.000 de comercianți, tbibank are o bază de peste 2 milioane de clienți și a acordat aproape 750.000 de credite în 2023. În România, peste 200.000 de utilizatori folosesc în mod constant aplicația de cumpărături creată de tbibank pentru a oferi un acces rapid și avantajos la cele mai bune oferte, în 4 rate fără dobândă sau până la 60 de rate fixe. Modelul de afaceri și abordarea axată pe client au dus la transformarea tbibank în cea mai profitabilă și eficientă bancă din regiune.
tbi bank survey: 6 in 10 romanians allocate less than 700 lei for Christmas gifts. Budgets remain similar to last year’s, despite prices being up to 30% higher
Romanians are being more cautious with their Christmas spending this year, preparing fewer or lower-value gifts to place under the tree, amid end-of-year uncertainties. According to a national survey conducted by tbi bank on a sample of 1,171 respondents, 6 in 10 Romanians have allocated no more than 700 lei for gifts. For 84% of respondents, the budget is either similar to or lower than last year’s, even though 8 in 10 noticed that the prices of the products they plan to give as gifts have risen by up to 30% compared to 2023.
At the other end of the spectrum, over 33% of respondents have allocated a budget between 700 and 1,000 lei for Christmas gifts, while 9% have exceeded 1,500 lei. However, only 16% of respondents said they allocated a higher budget this year compared to last year, the tbi bank survey reveals.
“Christmas is truly a special time when we enjoy pleasant and relaxing moments with loved ones at the end of a tiring year. However, when it comes to gift shopping, we must remember that we are in a social and economic context marked by tensions. Beyond being cautious with expenses, we see that many people stick to the budget available from their salary, bonuses, or savings, or look for alternative payment solutions such as Buy Now, Pay Later with interest-free installments, showing a more prudent approach than in previous years,” said Ionuț Sabadac, VP Merchant Solutions at tbi.
79% of respondents said they planned their Christmas gift shopping in advance, with some taking advantage of Black Friday discounts to purchase items for the holiday, thereby easing some of the financial pressure on their December budget. About 42% of respondents are preparing 2-3 gifts this year, while 32% have 4-5 gifts on their shopping list. The most sought-after products include fashion items (40.8%), beauty products (38.8%), toys (29.4%), electronics (24.2%), and home & deco items (20.7%), according to the tbi bank survey. Gifts are chosen based on the specific preferences of the recipients, say nearly 9 in 10 respondents, while the rest opt for universal gifts that would suit anyone.
The tbi bank survey analyzed consumer habits and preferences during the Christmas season. It was conducted in October 2024, nationwide, via the iVox platform, with a total sample of 1,171 internet users from Romania. Over 48% of participants were women, and nearly 39% reported a net income exceeding 5,000 lei.
About tbi bank
tbi bank is a challenger bank in South-East Europe and a regional leader in alternative payment solutions, combining financing and shopping services to meet customers’ current needs and future consumer trends. Active in Bulgaria, Romania, Greece, Germany, and Lithuania, tbi bank supports merchants in increasing their sales and consumers to access innovative financial services in a simple and fast digital experience. Through various digital channels and trusted partnerships with more than 26,000 merchants, tbi bank has a customer base of more than 2 million customers and granted almost 750,000 loans in 2023. In Romania, over 200,000 users are constantly using the shopping app created by tbi bank to offer quick and advantageous access to the best deals in 4 interest-free installments or up to 60 fixed installments. tbi bank’s business model and customer-focused approach have made it the most profitable and efficient bank in the region.