Nicolae Giugea, PNL, interpelare pe tema adaptării programei și examenelor din preuniversitar la limbajul LSR

Deputatul PNL de Dolj Nicolae Giugea, inițiator al legislației privid folosirea Limbajului Semnelor Române, deidate elevilor surzi sau hipoacuzici, în sistemul de învățământ preuniversitar, chistionează Ministerul Educației și pe ministrul Ligia Deca pe tema implementării actelor normative în programa de învățământ și a elaborării legislației secundare pentru folosirea LSR la examene.
Iată mai jos texul întrebării adresate de parlamentarul doljean ministrului de resort:
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTAŢILOR
Grupul Parlamentar al Partidului Naţional Liberal
ÎNTREBARE
Către: Ministrul educației
Doamnei Ligia DECA
De la: Deputat PNL
Nicolae GIUGEA
Obiectul întrebării: Limba semnelor române – adaptarea planurilor-cadru de
învăţământ şi a programelor şcolare pentru învăţământul preuniversitar
Stimată doamnă ministru,
Cu ocazia dezbaterii Legii nr.198/2023 a învăţământului preuniversitar am
propus prin amendamente și Ministerul educației mi-a susținut poziția, astfel încât,
în cuprinsul legii să fie respectate drepturile unei categorii de elevi și respectate
principiile accesibilității, egalității de șanse, al participării egale și învățării pe tot
parcursul vieții (este vorba despre persoane surde și/sau hipoacuzice). Astfel, s-a
prevăzut ca planurile-cadru de învăţământ şi programele şcolare pentru
învăţământul preuniversitar să se realizeze în acord cu prevederile Legii nr.27/2020
privind limba semnelor române şi să conțină, pentru elevii surzi şi/sau hipoacuzici,
cel puţin 2 ore de predare săptămânal pentru limba semnelor române (LSR).
În același spirit, la art.102 s-a prevăzut că elevii surzi şi/sau hipoacuzici să
aibă dreptul de a susţine examenul naţional de bacalaureat în limba maternă,
respectiv limba semnelor române (LSR), și că metodologia de organizare a
examenului de bacalaureat pentru elevii surzi şi/sau hipoacuzici se stabileşte prin
ordin al ministrului educaţiei.
Având toată încrederea că domnia voastră veți depune toate diligențele
pentru a face posibil ca elevilor surzi şi/sau hipoacuzici să li se respecte drepturile
recunoscute de legislația în vigoare, vă solicit, doamnă ministru, următoarele
informații:
- Care este stadiul elaborării planurilor-cadru de învăţământ şi programele
şcolare pentru învăţământul preuniversitar, în acord cu prevederile Legii
nr. 27/2020 privind limba semnelor române astfel încât să se asigure
elevilor surzi şi/sau hipoacuzici cel puţin 2 ore de predare săptămânal
pentru limba semnelor române (LSR)?- Care este stadiul elaborării legislației secundare (metodologii, ordine de
ministru etc) astfel încât elevii surzi şi/sau hipoacuzici să poată susţine
examenul naţional de bacalaureat în limba maternă, respectiv limba
semnelor române (LSR)?- Care este primul examen de bacalaureat la care apreciați că se va aplica
acest drept legal?
Solicit formularea răspunsului în scris.
Cu deosebită apreciere,
Nicolae GIUGEA
Deputat PNL